طراحی UI و UX
طراحی UI و UX

طراحی UI و UX سایت و تفاوت بین آن ها

اشتراک گذاری

کسب و کار و زندگی به طور فزاینده ای به اینترنت، برنامه های کاربردی وب و تلفن های همراه وابسته می شوند. در نتیجه، شرکت‌ها دریافته‌اند که بهترین راه برای رقابت در وب، اولویت‌بندی ساختن یک رابط کاربری جذاب و مؤثر (UI) است که تجربه کاربر (UX) را بهبود می‌بخشد. طراحی UI و UX از رایج ترین اصطلاحات در طراحی سایت هستند.

طراحی UI مخفف “واسط کاربری” یا طراحی رابط کاربری است. طراحی UI به طراحی زیباشناختی تمام عناصر بصری رابط کاربری یک محصول دیجیتالی اشاره دارد، “UX” مخفف تجربه کاربر است و تجربه کاربر از یک برنامه با نحوه تعامل آن ها با آن تعیین می شود.

رایج است که مردم از این اصطلاحات به جای یکدیگر یا گاهی اوقات اشتباه استفاده می کنند. اگر در مورد UI و UX و تفاوت بین آن ها گیج شده اید. در این مقاله به طور جامع و دقیق به تفاوت این دو اصطلاح می پردازیم!

 

طراحی UI چیست؟

طراحی UI مخفف “واسط کاربری” یا طراحی رابط کاربری است. طراحی UI به طراحی زیبایی شناختی تمام عناصر بصری رابط کاربری یک محصول دیجیتالی اشاره دارد. یعنی نمایش محصول و تعامل…

رابط کاربری (UI) نقطه ای است که در آن کاربران انسانی با یک کامپیوتر، وب سایت یا برنامه تعامل دارند. هدف از یک رابط کاربری موثر، آسان کردن و شهودی کردن تجربه کاربری است که به حداقل تلاش کاربر برای دستیابی به حداکثر نتایج دلخواه نیاز دارد.

رابط کاربری در لایه‌هایی از تعامل با درگیر کردن حواس انسان (بینایی، لامسه، شنوایی و غیره) ایجاد می‌شود. آنها شامل هر دو دستگاه ورودی مانند صفحه کلید، ماوس، پد لمسی، میکروفون، صفحه نمایش لمسی، اسکنر اثر انگشت، قلم، و دوربین و دستگاه های خروجی مانند مانیتور، بلندگو و چاپگر هستند.

دستگاه‌هایی که با حواس چندگانه تعامل دارند، «واسط کاربری چند رسانه‌ای» نامیده می‌شوند. به عنوان مثال، یک رابط کاربری روزمره از ترکیبی از ورودی لمسی (صفحه کلید و ماوس) و خروجی های دیداری و شنیداری (مانیتور و بلندگو) استفاده می کند.

طراحی UI چیست؟

 

UI گرافیکی چیست؟

UI گرافیکی برنامه است و شامل دکمه هایی است که کاربران کلیک می کنند، متنی که می خوانند، تصاویر، لغزنده ها، فیلدهای ورودی متن و هر چیز دیگری که کاربر با آن تعامل دارد، از جمله طرح بندی صفحه، انتقال، انیمیشن های رابط و هر چیز دیگری. تعامل ظریف؛ هر نوع تصویر، تعامل یا انیمیشن باید طراحی شود.

این مسئولیت بر عهده طراحان رابط کاربری است. ظاهر و احساس رابط کاربری نرم افزار را ایجاد می کند. طراحان رابط کاربری تصمیم می گیرند که برنامه چگونه باشد و طرح رنگ، شکل دکمه ها، عرض فونت های لازم و فونت های متن را انتخاب می کنند.

در واقع، طراحان رابط کاربری، طراحان گرافیک هستند که آن ها به زیبایی شناسی اهمیت می دهند. این به آن ها بستگی دارد که اطمینان حاصل کنند که رابط برنامه جذاب، از نظر بصری محرک و از نظر موضوعی مناسب با هدف یا شخصیت برنامه باشد و هر عنصر بصری یکپارچه، زیبایی شناختی و هدفمند باشد.

طراحی UI اغلب با طراحی تجربه کاربر اشتباه گرفته می شود که به عنوان طراحی تجربه کاربر نیز شناخته می شود. در حالی که طراحان UI و UX از نزدیک با هم کار می کنند، این دو زمینه به جنبه های جداگانه فرآیند طراحی اشاره دارند.

 

 

طراحی UX چیست؟

“UX” مخفف User Experience است و تجربه کاربر از یک برنامه با نحوه تعامل آنها با آن تعیین می شود. تجربه کاربر یا تجربه کاربر در نتیجه بهبود رابط کاربری تکامل یافته است. هنگامی که کاربران می توانند با چیزی تعامل داشته باشند، تجربه آنها، چه مثبت، چه منفی یا خنثی، احساس کاربران را در مورد آن تعاملات تغییر خواهد داد.

این یک تعریف گسترده است که می‌تواند شامل هر تعامل احتمالی یک فرد با یک محصول یا خدمات باشد، و برخی از متخصصان تجربه کاربری ترجیح می‌دهند این زمینه را تجربه مشتری بنامند، در حالی که برخی دیگر یک قدم فراتر رفته و به سادگی آن را طراحی تجربه میدانی می‌نامند.

طراحان UX همچنین نگران رابط کاربری برنامه هستند، به همین دلیل است که مردم در مورد تفاوت بین این دو گیج می شوند. اما در حالی که طراحان UI مسئول تعریف ظاهری UI هستند، طراحان UX مسئول تعریف نحوه عملکرد UI هستند.

آن ها ساختار و عملکرد رابط، نحوه سازماندهی آن و نحوه ارتباط همه بخش ها با یکدیگر را تعریف می کنند.به طور خلاصه، نحوه عملکرد رابط را طراحی می کنند. اگر خوب کار کند؛ کاربر تجربه خوبی خواهد داشت. اما اگر پیچیده یا غیر شهودی باشد، احتمالاً تجربه کاربری ضعیف خواهد بود و طراحان UX برای جلوگیری از دومی تلاش می‌کنند.

همچنین مقدار مشخصی از تجزیه و تحلیل تکراری در طراحی UX وجود دارد. طراحان UX رندرهای Wireframe از تعاملات رابط خود ایجاد می کنند و بازخورد کاربر را دریافت می کنند، و طراحان UX این را در طرح های خود گنجانده اند. درک کامل و جامع نحوه تعامل کاربران با برنامه های خود برای طراحان UX بسیار مهم است.

 

طراحی UX چیست؟

 

نکات طراحی UX

  1. طراحی تجربه کاربری به جای تغییر ظاهر و احساس محصول باید از سطوح بالای کار شروع شود.
  2. تجربه کاربری تکاملی است و به معنای فرآیندی است که با استفاده از تحقیقات و آزمایشات مبتنی بر تکرار و آزمایش بهبود می یابد و نمی تواند تصادفی ناگهانی باشد.
  3. طراحی تجربه کاربری نوعی علم با اصول و روش شناسی است. بینش نیست
  4. تجربه کاربر به خرید و نحوه تعامل مشتری مرتبط نیست. فقط برای استفاده محدود است.
  5. در طراحی تجربه کاربری؛ همه شرکت ها می توانند با خلاقیت الگوی خاصی را برای تجربیات کاربران خود در هر صنعتی طراحی کنند و الگوی جدیدی وجود ندارد.

 

تفاوت بین تجربه کاربری و رابط کاربری چیست؟

طراحی تجربه کاربری فرآیند افزایش رضایت کاربر از طریق بهبود سهولت استفاده و دسترسی به یک محصول، صفحه وب یا برنامه است. از سوی دیگر، طراحی UI طراحی رابط محصول است. به عبارت دیگر، آنچه کاربر هنگام تعامل با محصول می بیند. از طرح های رنگی گرفته تا تایپوگرافی، طراحان رابط کاربری مسئول ظاهر و احساس محصول هستند.

طراحی رابط کاربری شامل پیش‌بینی اولویت‌های کاربر و ایجاد رابطی است که درک و برآورده کند. طراحی UI نه تنها بر زیبایی شناسی تمرکز دارد، بلکه پاسخگویی، عملکرد و دسترسی وب سایت را نیز افزایش می دهد.

UI و UX مربوط به اجرای پروژه هستند و به همان اندازه مهم هستند، اما مشخصات متفاوت است. در درجه اول، رابط کاربری حول ظاهر و احساس مطلوب وب سایت یا برنامه طراحی شده است در حالی که تجربه کاربر شامل کل فرآیند مفهوم سازی، توسعه و تحویل است. علاوه بر این، UX را می توان در رابطه با تقریباً هر محصولی ارجاع داد، در حالی که UI فقط می تواند با محصولات دیجیتال مرتبط باشد.

 

تفاوت های کلیدی بین UX و UI

تجربه کاربر بر عملکرد و هدف محصول تمرکز دارد، در حالی که رابط کاربری در مورد کیفیت تعامل کاربر با محصول است.
UX شامل اجزایی مانند تحقیقات بازار و شناسایی نیازهای کاربر است، در حالی که UI دارای اجزای طراحی فنی بیشتری است که به ظاهر و احساس تجربه کاربر مربوط می شود.
UX بر مدیریت کلی یک پروژه از ایده پردازی تا توسعه و تحویل تمرکز دارد، در حالی که UI به طور خاص بر روی طراحی محصول نهایی تمرکز دارد.
طراحی تجربه کاربری با شناسایی نقاط دردناک کاربران هدف و دانستن چگونگی برآوردن نیازهای کاربران آغاز می شود.

این شامل جزئیاتی مانند جریان های منطقی یا مراحلی است که باید برای رسیدن به هدف برداشته شوند. هنگامی که رابط برنامه ریزی شد تا مفید باشد، نمونه اولیه برای طراح UI ارسال می شود، جایی که فرآیندها از نظر بصری جذاب می شوند.

 

تفاوت UI و UX سایت

 

در وب، اگر از سایتی بازدید می کنید که ظاهر خوبی دارد اما استفاده از آن بد یا پیچیده است، به این معنی است که (Ui) خوب و (Ux) بد است و اگر از سایتی استفاده می کنید که ظاهر خوبی ندارد. اما بسیار کاربردی و مفید است، پس (Ui) ضعیف و (Ux) خوب است

همانطور که در تصویر بالا می بینید ظرف شیشه ای ظاهر زیبایی دارد اما استفاده از آن بد است اما در تصویر سمت راست می توان گفت که با حفظ ظاهر یعنی (Ui) استفاده بسیار خوبی (Ux) این محصول طراحی شده است.

یک مثال واضح از نحوه عملکرد Ui و Ux و احساس آن برای کاربر

 

جمع بندی

زمانی که کاربر در اینترنت کلمه ای را سرچ می کند و سایتی را انتخاب می کند اولین عاملی که به چشمش می آید طراحی و دیزاین یک سایت می باشد. اما ناگفته نماند زمانی یک طراحی به چشم مخاطب جذاب به نظر می رسد که کاربر بتواند مفاهیم مورد سوال خود را در سایت پیدا کند. در این حین با استفاده از تکنیک های به کار برده شده توسط طراحان کارینو بیزینس، کاربر جذب خواهد شد و به هدف موردنظرش خواهد رسید. به طور مثال زمانی که مخاطب در بخش منوی سایت نتواست مطلب خود را پیدا کند با استفاده از منوی سرچ می تواند مطلب نهایی را پیدا کرده، اما توجه داشته باشید کاربر در صورتی این کار را انجام می دهد که سایت از لحاظ طراحی گرافیکی مورد پسند او باشد. در متن بالا با بررسی تفاوت UI و UX در طراحی سایت به بررسی این دو مفهوم پرداختیم تا کار این طراحان برای شما مشخص شود.

مجله نامه های مرتبط