راه کار افزایش فروش اینترنتی
راه کار افزایش فروش اینترنتی

راه کار های افزایش فروش اینترنتی

اشتراک گذاری

راه کار های افزایش فروش اینترنتی دغدغهٔ اصلی شما و اغلب افرادی است که فروشگاه آنلاین دارند.اینجاست که پای اصول‌ های بازاریابی و تبلیغات به میان می آید؛ چیزی که به شما کمک می‌کند اعتماد مشتری را جلب کنید، یک رابطهٔ دوطرفه و پایا پای با او برقرار کنید و در آخر هم بهتر و بیشتر بفروشید.

در این مقاله راه کار های افزایش فروش اینترنتی را بررسی میکنیم.

پس تا انتهای مقاله با کلینیک کسب و کار کارینو  همراه باشید!

ابتدا اجازه دهید راه هایی را بررسی کنیم که برای عملی کردن آن‌ها، به رسانه‌های خودتان متکی هستید؛ یکی از راه کار های افزایش فروش اینترنتی استفاده از پیج خود در اینستاگرام برای افزایش فروش آنلاین!

در این راه ها، شما هزینه‌ای برای استفاده از رسانه‌ها و کانال‌های تبلیغاتی نمی‌پردازید؛ چون همه‌چیز مالِ خودتان است و از دارایی‌هایی استفاده می‌کنید که دارید.

راه‌های افزایش فروش فروشگاه آنلاین

1. ارائهٔ کوپن و تخفیف

کوپن همیشه  یکی از راه کار های افزایش فروش اینترنتی از موارد ضروری تبلیغات خرده فروشی‌های آنلاین بوده است. بنابراین احتیاجی نیست که درمورد قدرت آن حرفی بزنیم. شما همیشه دیده‌اید که از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران تا تازه تاسیس ترین آن‌‌ها همواره در حال ارائه کدهای تخفیفی به مناسبت‌ها و روش‌ها و بهانه‌های گوناگون هستند. اما باید بدانید که از کوپن‌های تخفیف می‌توان استفاده بهتری نیز کرد که نقشی فراتر از صرفاً افزایش انگیزهٔ خرید ایفا می‌کند.

کوپن به‌عنوان تله ای برای به دام انداختن مشترکین جدید ایمیل نیز می‌تواند عمل می‌کند و سپس با ایمیل مارکتینگ آن‌ها را به مشتری وفادار خود تبدیل کنیم.

2. ارائه کتاب الکترونیک(Lead Magnetها)

بر اساس نمودار زیر میانگین نرخ تبدیل بازدیدکننده یک فروشگاه آنلاین به خریداران بین ۲ تا ۳ درصد متغیر است. البته این یک میانگین جهانی است و در ایران با توجه به اطلاعاتی که در اختیار پلتفرم یکتانت است این تخمین حدودا از 0.1 تا 1 درصد است. بنابراین دست‌کم ۹۷ درصد این بازدیدکنندگان جای کار بیشتر دارند تا به خریداران تبدیل شوند.
همان طور که اطلاع دارید مطالب بلاگ باعث جذب ترافیک می‌شود. یکی از اهداف بازاریابی محتوایی باید تبدیل ترافیک به مشترک باشد. (بازاریابی محتوایی چیست).کتاب‌های الکترونیک و سایر لید مگنت‌ها هر چیزی که به‌صورت رایگان ارائه می‌دهید تا در ازای آن آدرس ایمیل کاربران را دریافت کنید و مشترک جذب کنید.مانند چک‌لیست، دوره‌های آموزشی کوچک ابزار و چیزهای دیگری را ارائه بدهید تا بازدیدکنندگان را تشویق کنید که آدرس ایمیل‌شان را به شما بدهند.

 

به این فکر کنید که چه چیزی را می‌توانید ارائه دهید که به مشتری احتمالی کمک می‌کند تا مشکلی از او حل شود؟ لید مگنت باید چیزی باشد که به‌اندازه‌ای ارزشمند است که ارزش پرداخت پول را دارد، اما شما آن را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهید.

3.ارائه برنامه وفاداری (Loyalty Program)

شما فقط نمی‌خواهید مشتریان محصولات شما را بخرند، بلکه می‌خواهید به خرید از شما ادامه بدهند. برندهای تجارت الکترونیک با ایجاد احساس ارزشمند بودن در بهترین مشتریان خود به این هدف می‌رسند. برای انجام این کار از طریق یک برنامهٔ وفاداری مشتری به آنها پاداش‌های ارزشمندی بدهید. برنامهٔ وفاداری‌ای ایجاد کنید که به مشتریان انگیزه‌ای برای خریدهای بیشتر یا هزینه کردن مبلغ بیشتری در هر خرید می‌دهد. برنامه‌های وفاداری شکل‌های متفاوتی دارند، ولی به‌طور کلی به‌صورت سیستمی هستند که در آن رتبه مشتری افزایش می‌یابد و این امتیازها قدرت خرید بیشتری به او می‌دهد.
در برنامهٔ وفاداری می‌توانید برای انجام کارهایی به‌جز خرید نیز به مشتریان تشویقی بدهید، کارهایی مانند نوشتن نقد و بررسی محصول، به اشتراک گذاشتن صفحات و مطالب شما و ارسال عکس و… .

4. جایزه بدهید

مردم عاشق چیزهای رایگان هستند.با دادن جایزه کاری کنید که مردم درمورد برند شما صحبت کنند. تبلیغ جایزه‌ها روی وب‌سایت و شبکه های اجتماعی، برند شما را درمعرض دید افراد بی شماری قرار می‌دهد و فروش شما یا لیست ایمیل شما را طولانی‌تر می‌کند.

5. برگزاری مسابقه

یکی دیگر از راه کار های افزایش فروش اینترنتی برگزاری مسابقه‌های اینستاگرام و تلگرام (یا مسابقاتی که در هر شبکهٔ اجتماعی یا کانال دیگری برگزار می‌کنید) یکی از بهترین راه هایی است که برندهای تجارت الکترونیک یا فروشگاه‌های آنلاین با استفاده از آن می‌توانند کاربران بیشتری را از برند خود مطلع کنند، جامعه‌ای تشکیل بدهند، ترافیک و میزان بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را بالا ببرند و فروش خود را افزایش دهند.

بهترین راه های برگزاری مسابقات در شبکه های اجتماعی عبارت‌اند از:

  • ایجاد هشتگی خاص برای مسابقه؛
  • ایجاد تصویر یا کلیپی برای اعلام برگزاری مسابقه؛
  • ایجاد پست‌های نمونه‌ای که الهام‌بخش کاربران باشد؛
  • به‌دست آوردن حقوق قانونی لازم برای استفاده‌ دوباره از محتوای تولیدشده توسط ؛(UGC)مخاطبان
  • نمایش پست‌های برگزیده در یک نمایشگاه در وب‌سایت و کانال‌های اجتماعی خود؛
  • پایبندی‌به مقررات آن شبکه و انتشار سیاست‌های مسابقه

6. ایجاد چالش

زمانی‌که درمورد این مقاله تحقیق می‌کردم با تکنیکی سرگرم‌کننده برخورد کردم و متوجه شدم که این تکنیک، یعنی ایجاد چالش، ایده‌ای قدرتمند است. کسانی که در این چالش شرکت می‌کنند، همگی انگیزهٔ مشترکی دارند. آنها از ایده‌های شما استقبال می‌کنند، احتمالا محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند و ممکن است از محصولات شما خرید کنند، یا دست‌کم خاطره‌ای به‌یادماندنی و شخصی از برند شما کسب کنند. چالش‌هایی مثل #نه_به_… که موارد زیادی را خودتان دیده‌اید.

7. فروش متقابل (Cross-Sell)

یکی دیگر از راه کار های افزایش فروش اینترنتی  فروش متقابل استمطلبی در بلاگ SEMRush به شکل هوشمندانه‌ای توصیه می‌کند که برای افزایش فروش اینترنتی، روی فروش متقابل محصولات خود تمرکز کنیم. به عنوان مثال وقتی مشتری از شما گوشی تلفن همراهی خریده است، به او پیشنهاد دهید که محافظ صفحهٔ نمایش یا قاب گوشی را نیز خریداری کند. پیدا کردن چنین فرصت‌های کاربردی هنر شماست.

8. بیش فروشی (Up-Sell)

بیش فروشی نیز یکی دیگر از روش های افزایش فروش اینترنتی موثر است. به‌گفتهٔ Econsultancy این روش ۲۰ برابر بیشتر از فروش متقابل مؤثر است. معمولاً خریداران نمی‌دانند که کالای برتری نیز وجود دارد. در این روش شما به مشتری که پیش یا پس از یک خرید موفق پیشنهاد یک خرید بهتر و گران‌تر را می‌هید چرا که در این حین، احتمال خرید محصول برتر بعدی مشتریان بالاتر می‌رود. پس فروشگاه خود را برای بیش‌فروشی آماده کنید و موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

  • محصول پیشنهادی باید با نیازهای اصلی مشتری مطابقت داشته باشد.
  • حساسیت به قیمت باید اهمیت زیادی داشته باشد، بنابراین درمورد مزیت‌های امکانات بیشتر کالای پیشنهادی به‌طور واضح توضیح بدهید.

9.نمایش پرفروش‌ترین محصولات

اگر از یک میزبان مخصوص سرو غذا در هتل بپرسید که غذای محبوب آنها چیست، احتمالا به شما پاسخ می‌دهد: «محبوب‌ترین پاستای ما … است» یا «اگر خیلی گرسنه باشید، باید بگویم که همه واقعا عاشق … ما هستند» یا چیزی شبیه این. غذای پیشنهادی او غذای شناخته‌شده و معروف آنهاست، یا غذایی است که به‌راحتی آماده می‌شود یا بیشتر از غذاهای دیگر برای آنها سودآور است.

بسیاری از رستوران‌ها با مشخص کردن محبوب‌ترین غذاهای خود در منوی رستوران شما را از پرسیدن چنین سؤال‌هایی بی‌نیاز می‌کنند. شرکت‌های تجارت الکترونیک نیز می‌توانند همین‌طور عمل کنند.
این طبیعت انسان است که دنباله‌روی جمع باشد. خریداران نیز از راهنمایی استقبال می‌کنند. یکی از راه‌های افزایش فروش فروشگاه اینترنتی این است که پرفروش‌ترین محصولات یا پرفروش‌های محصولات در هر دسته‌بندی را به آنها نشان بدهید. با این کار سردرگمی آنها را کاهش داده و فروش خود را افزایش می‌دهید.

10.ایجاد دستیاران تعاملی

برای خریداران ارزشمند است که فروشگاه‌های اینترنتی برای کمک به اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه‌تر، اطلاعات و توصیه‌هایی را به آنها ارائه بدهند. در وب‌سایت خود از مجموعهٔ گسترده‌ای از ابزارهای تعاملی می‌توانید استفاده کنید.

این ابزارها مانند ابزارهای ارتباط با مشتریان یا ربات سخنگو (ChatBot) یا سیستم‌های پیشنهادگر (Recommendation Engine) استفاده کنید. این ابزارها به شما امکان می‌دهد که مجموعه‌ای از سؤالات را از مشتری بپرسید و براساس پاسخ‌های مشتری توصیه‌هایی را به او ارائه بدهید، درست مانند کاری که فروشنده می‌تواند برای کمک به او انجام دهد. فروشگاه آنلاین عینک لوناتو بر اساس سبک چهره مشتریان، پیشنهاد محصولات خود را شخصی‌سازی می‌کند.

ابزارهای آنلاین به مشتریان بالقوه و مشتریان پیشین کمک می‌کنند تا اولویت‌ها و ترجیحات خود را مشخص کنند و علاوه‌بر آن به شما نیز کمک می‌کنند که داده‌های مفیدی را جمع‌آوری کنید، داده‌هایی که می‌تواند موجب فروش در همان زمان یا بعدا و در زمانی شود که این داده‌ها برای شخصی‌سازی ارتباطات بعدی شما مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ایجاد چت زنده با کاربران نیز بسیار احتمال خرید را ارتقا می‌دهد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی در بالا عر ض کردیم شما برای افزایش فروش اینترنتی این 10 راه کاری را که گفته شد را در کسب و کار خود لحاظ کنید تا به مطلوبیت دل خواه خود برسید که امروزه شبکه های مجازی خیلی اثربخش است مخصوصا اینستاگرام.

مجله نامه های مرتبط