تکنیک ها و اصول طراحی سایت
تکنیک ها و اصول طراحی سایت

تکنیک و اصول طراحی سایت

اشتراک گذاری

یکی از مراحلی که در طراحی سایت باید انجام داده شود رعایت اصول طراحی سایت است. در اصل با رعایت این اصول می توانید یک وب سایت حرفه ای با تمامی امکانات داشته باشید. اما اصول طراحی سایت حرفه ای چیست و چه نکاتی را در بر می گیرد؟

اصول طراحی سایت حرفه ای را چارچوب و قوانینی می گویند که  برای بهتر قرار دادن اجزای مختلف وب سایت در کنار یکدیگر رعایت می شود. همه طراحان وب سایت باید این اصول را رعایت کنند تا بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشند و مخاطبان بیشتری جذب کنند.

قبل از پرداخت به مباحث تخصصی تر مربوط به تکنیک ها و اصول طراحی سایت ، باید با تعریف طراحی سایت آشنا شویم. طراحی سایت به مراحل مربوط به ساخت و طراحی یک پایگاه اینترنتی برای اطلاع رسانی، معرفی شرکت یا فروش محصولات مختلف می گویند.

اصول طراحی سایت حرفه ای

اصول طراحی سایت حرفه ای، هنر و علم ایجاد زیبایی ‌شناسی بصری یک وب‌ سایت میباشد، از جمله طرح‌بندی، طرح‌بندی رنگ، تایپو گرافی و تصاویر است و همچنین از قابلیت استفاده و عملکرد سایت اطمینان می‌دهد. این شامل همه چیز از برنامه ریزی و مفهوم سازی طراحی وب سایت گرفته تا اجرای آن با کدنویسی و زبان های برنامه نویسی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت است. هدف اولیه طراحی سایت ارائه یک تجربه کاربری بهینه است که بازدیدکنندگان را درگیر و آگاه سازد و آنها را تشویق به انجام اقداماتی کند، خواه خرید، پر کردن فرم تماس یا اشتراک گذاری محتوا در رسانه های اجتماعی باشد. طراحی سایت زمینه ای است که دائماً در حال تحول است و به روز ماندن با آخرین روندها و فناوری های طراحی برای ایجاد وب سایت های موفق بسیار مهم است.

 

 

اصول طراحی سایت

تاثیر تکنیک و اصول طراحی سایت

اولین برداشت

یک وب سایت با طراحی خوب باید اولین برداشت عالی را ایجاد کند و بتواند بازدیدکنندگان را جذب و حفظ کند . تاثیر طراحی سایت روی کسب و کار ها دارای اهمیت زیادی است.

تجربه کاربری

طراحی سایت بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد . به طور مثال اگر وب سایت آسان برای پیمایش ، از نظر بصری جذاب و آموزنده باشند، بازدیدکنندگان بیشتری در آینده باقی می مانند.

هویت برند

وب سایت اولین نقطه تماس یک مشتری بالقوه با یک برند است و یک وب سایت خوب طراحی شده می تواند به تقویت هویت برند کمک کند.
بهینه سازی موتور های جستجو (سئو) : یکی از تکنیک ها و اصول طراحی سایت بهینه سازی موتور های جستجو میباشد . طراحی یک سایت بر نحوه رتبه بندی سایت توسط موتور های جستجو تأثیر می گذارد. استفاده صحیح از تکنیک های طراحی مانند سرفصل ها، توضیحات متا و تگ های جایگزین می تواند باعث بهبود بخشیدن سئو شود .

مزیت رقابتی

یک وب سایت خوب با طراحی خوب می تواند به یک کسب و کار مزیت رقابتی دهد. با وجود وب‌سایت ‌های زیادی که به صورت آنلاین در دسترس هستند، داشتن یک وب ‌سایت متمایز به جذب و حفظ مشتریان کمک می کند.

اهمیت طراحی سایت

همه ی افراد تمایل دارند در ابتدا به تصاویر واکنش نشان دهند . و افراد به طور طبیعی به سمت طراحی خوب کشیده می شوند . وب سایت شما همانند درب ورودی شرکت شما است.
طبق تحقیقات 75درصد از کاربران اعتراف کردند که به دلیل طراحی سایت یک شرکت اعتبار آن شرکت را قضاوت میکنند . بنابراین 38درصد از افراد در صورت عدم جذابیت طراحی و نداشتن محتوای خوب، دیگر با سایت شما ارتباط برقرار نمی کنند .

 

 

تکنیک و اصول طراحی سایت

6 نکته مهم در تکنیک ها و اصول طراحی سایت

1- بالا بودن سرعت وب سایت(Page Speed)

اگر خود را کاربر و مخاطب وب سایتتان درنظربگیرید متوجه می شویذ که آن ها همان کلیک کننده های سایت هستند و معنی صبر را متوجه نمی شوند و تنها چیزی که برای آن ها مهم است این است که در کسری از ثانیه به مطلب دل خواهشان برسند پس زمانی که کاربر باید مدت زمان زیادی منتظر نمایش مطالب وب سایت شما بماند، قطعا پیج شما را می بندد و به سراغ یک وب سایت دیگر می رود. این موضوع تاثیر بسزایی در رتبه وب سایت شما در در گوگل دارد.

2- واکنش گرا بودن وب سایت

واکنش گرایی یک وب سایت یعنی سایت طراحی شده شما باید خودش را با تمام اندازه های صفحه (تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر) تطابق بدهد. این ویژگی به کاربران کمک می کند تا با هر سایز دستگاهی که بخواهند به راحتی بتوانند از سایت شما بازدید کنند.

3- داینامیک طراحی کردن سایت

داینامیک یا پودن وب سایت، از مفاهیم ابتدایی در طراحی وب سایت است و اهمیت بسیار زیادی دارد . وقتی طراحی سایت شما داینامیک باشد، بخش های مختلف آن به یکدیگر متصل هستند. مثلا زمانی که شما در وبلاگ خود یک مقاله جدید منتشر می کنید ، این مقاله در صفحه اصلی وب سایت شما هم نمایش داده می شود. اگر وب سایت شما داینامیک باشد، توسعه دادن آن راحت تر است. ولی اگر طراحی سایت شما استاتیک (غیر داینامیک) باشد، ایجاد امکانات جدید در سایت راحت نخواهد بود. در واقع وب سایت شما فقط یک معرف ساده میشود.

4- امکان وبلاگ نویسی در سایت

محتوا، یکی از مهمترین بخش های یک وب سایت و است و یکی از تکنیک ها و اصول طراحی سایت به شمار می رود. اگر شما در وب سایت خود مطالب آموزشی در زمینه کسب و کار خود داشته باشید، مخاطبانتان راحت تر به شما اعتماد می کنند. اما برای اینکه در وب سایت خود بتوانید مقاله منتشر نمایید حتما باید وب سایت شما از قابلیت وبلاگ نویسی پشتیبانی کند.

5- طراحی ظاهر سایت (User Interface)

همانطور که می دانید ظاهر وب سایت شما اهمیت بسزایی دارد. در واقع ظاهراولین چیزی هست که مخاطبان را به خود جذب می کند. و تاثیر بسیار زیادی روی آن ها دارد. بنابراین باید اهمیت ویژه ای به طراحی سایت داد. و از تکنیک ها و اصول طراحی استفاده کرد. به زور مثال زمانی که وارد یک خانه می شوید، نوع دیزاین و طراحی دکوراسیون داخلی خانه ، شما را به خود جذب می کند و دلتان می خواهد که بیشتر در آن خانه بمانید . وب سایت هم به همین صورت است اگر ظاهر وب سایت جذاب باشد و طراحی ظاهری آن را دوست داشته باشند، قطعا وقت بیشتری را در آن سپری خواهند کرد . ظاهر وب سایت با اسم User Interface (یا اختصار UI) شناخته شده است .

6- تمیز بودن کدهای قالب سایت

نکته آخری که به آن باید توجه کرد، کد نویسی قالب می باشد. هر اندازه یک قالب تمیز تر و بهتر نوشته شده باشد، توسعه آن آسان تر است و به مشکلات کمتری بر میخورید. علاوه بر این برای کسب رتبه بالاتر و بهتر در گوگل باید اصول درست کد نویسی را رعایت کرد. البته بررسی این مساله خیلی هم راحت نیست . انتخاب یک شرکت معتبر برای به کار گیری صحیح تکنیک ها و اصول طراحی سایت به شما کمک میکند. ما به شما کلینیک کسب و کار کارینو را معرفی میکنیم.

 

طراحی سایت اصولی

 

نتیجه گیری

استفاده از تکنیک و اصول طراحی سایت نقش مهمی در ایجاد یک وب سایت موفق با ارائه یک تجربه کاربری جذاب از نظر بصری ایفا می کند . همچنین تضمین می کند که سایت از نظر فنی سالم، ایمن و قابل دسترسی در همه دستگاه ها و پلتفرم ها می باشد . طراحی وب سایت خوب می تواند به افزایش و بهبود تعامل و رضایت کاربر و انتقال موثر پیام کمک کند.

به‌روز ماندن با روندها و شیوه‌های طراحی فعلی و استفاده از تکنیک‌ها و اصول طراحی مانند طراحی UX، ناوبری آزمایشی و افکت‌های اسکرول می‌توانند تجربه کاربر را بیشتر کند و به ایجاد یک وب‌ سایت موفق کمک کند.
ما در کلینیک کسب و کار کارینو مجموعه ای متخصص در جهت به کار گیری تکنیک ها و اصول طراحی سایت برای مخاطبین گردهم آوردیم تا در راه موفقیت با افتخار در کنار شما عزیزان باشیم.

کارینو ، همراه کسب و کاری نو

 

 

مجله نامه های مرتبط