به طور معمول، مردم بیشتر از 40000 جستجو در هر ثانیه انجام می‌دهند یعنی بیش از 3.5 میلیارد جستجو در روز و 1.2 تریلیون جستجو در سال. در گزارش searchenginland گفته شده که 90% از این جستجوها در همان صفحه اول متوقف می‌شوند و به اطلاعات خودشان دست پیدا می‌کنند.

اگر یک کسب و کار آنلاین یا سایت دارید و مخاطبان شما نمی‌توانند شما را بین نتایج صفحه اول پیدا کنند، مشتریان خود را از دست می دهید. به همین راحتی.

اگر هنوز نمی‌دانید اهمیت سئو چیست، دز ادامه با کارینو بیزینس همراه باشید و مقاله را تا انتها بخوانید

اهمیت سئو کجاست؟

کلمۀ SEO مخفف Search Engine Optimization به معنی «بهینه سازی برای موتورهای جستجو» است در اصل مجموعه‌ای از کارهاست که برای بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل انجام می‌شود.

سئو چرخه ای است که به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را پیدا کند، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط  سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. در حقیقت سئو به زیاد شدن بازدید سایت شما کمک ویژه‌ای می‌کند. اما چرا اینقدر مهم است؟

فرض کنید شما یک فروشگاه فروش قهوه دارید. روزانه قریب به 1000 بار خرید انواع قهوه در گوگل سرچ می‌شود. یعنی 1000 مشتری دست به نقد که قصد خرید قهوه دارند و دنبال مکانی برای خرید می‌گردند.

قطعاً این 1000 نفر در همان صفحه اول یک فروشگاه خوب پبدا می‌کنند و خریدشان را انجام می‌دهد. درست مثل خود ما که معمولاً جواب سوالاتمان در همان نتایج اولیه هست و احتیاجی نیست به صفحات بعدی برویم.

پس اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، در حقیقت شما 1000 مشتری بالقوه که مستقیما به دنبال شما بوده‌اند را از دست داده‌اید.

بیایید بار دیگر دقیق تر به ماجرا نگاه کنیم. سئوی سایت مهم و ضروری است چون:

 

 

  • اکثر کاربران موتورهای جستجو (بیش از 70٪) به احتمال زیاد روی یکی از 5 نتیجه اول گوگل کلیک می‌‌کنند. برای اینکه بازدیدکنندگان سایت یا مشتریان فروشگاه آنلاین شما زیاد شود باید در یکی از نتایج اولیه گوگل قرار بگیرید.
  • اگر تکنیک‌های سئو درست و اصولی اجرا شود، باعث بهبود تجربه کاربر و رضایت مخاطبان می‌شود.
  • وقتی کاربر در جواب جست و جو هایش، سایت شما را در نتایج اولیه می‌بیند، به سایت شما بیشتر اعتماد می‌کند چون کاربران به موتورهای جستجو اعتماد دارند.
  • افرادی که مرتب دارند صفحات سایت شما را در جستجوهای گوگل می‌بینند، سایت شما را به عنوان یک منبع می‌شناسند و امکان دارد در مواقع لازم شما را در رسانه‌های اجتماعی خود به دیگران معرفی کنند.
  • سئو می‌تواند شما را از رقبا جلوتر بندازد. اگر وبسایت یک چیز را بفروشد، سایت سئو شده برای موتورهای جستجو به احتمال زیاد مشتریان بیشتر و فروش بیشتری خواهد داشت.
  • وبسایت شما در جستجوهای محلی رتبه خواهد گرفت و در منطقه خودتان هم رشد می‌کنید
  • صحیح است که سئو یک فرآیند زمانبر است، ولی کم هزینه است و نتیجه به شدت بهتری از تبلیغات دارد.

برای اینکه درک کامل‌تری از اصول سئو داشته باشید، با ما در ادامه همراه باشید.

چرا نباید بیخیال اهمیت سئو شد؟

سئو با اهمیت است و ادامه دادنش با اهمیت تر! افراد و شرکت‌هایی هستند که یک تایمی سایتشان را سئو می‌کنند زمانی که جایگاه خوبی پیدا کردند، دیگر بیخیال سئو می‌شوند آن را ضروری نمی‌دانند؛ در حقیقت خیالشان راحت است که دیگر به رتبه‌های اول گوگل رسیدند پس نیازی نیست که دیگر برای این کار هزینه کنند.

اینکار کاملاً اشتباه است و  به 2 دلیل ادامه دادن سئو اهمیت دارد و نباید آن را متوقف کنید:

1.الگوریتم‌ گوگل مدام تغییر می‌کنند

گوکل هر چند وقت یکبار الگوریتم‌هایش را به روز رسانی می‌کند و معیارها و اثرشان را تغییر می‌دهد. مثلاً در سالهای اولیه گوگل تکرار مداوم و مصنوعی کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) و خرید لینک‌های بسیار یکی از تکنیک‌هایی بود که افراد برای به دست آوردن رتبه مناسب در لیست نتایج استفاده می‌کردند.

اما الان تکنیک‌هایی که سال‌ها قبل به بهبود رتبه وب‌سایت شما و رونق کسب و کارتان منجر شده بود، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سئوی سایت شما وارد کند. چون گوگل همه این موارد و کلاهبرداری‌ها را با دقت بررسی می‌کند.

شاید وضعیت وب‌سایت شما در موتورهای جستجو  الان خوب باشد،ولی اگر سئوی سایت را متوقف کنید، در آینده جایگاه خود را در بین کاربران از دست خواهید داد. به همین دلیل اهمیت سئو هیچوقت از بین نمی‌رود. اگر همیشه وبسایت خود را بهینه کنید و با تغییرات مطابقت دهید، مطمئناً شما برنده بازاریابی موتورهای جستجو خواهید بود.

2.رقیب های شما بیکار نیستند

قطعا فقط شما نیستید که از پتانسیل سئو و ابزارهای بازاریابی دیجیتال آگاهی دارید. رقبای شما هم بیکار نمی‌نشینند و دست به کار می‌شوند. اگر شما سایت خود را بهینه و به روز نکنید یا بعد از مدتی سئوی سایت را متوقف کنید، رقبا به آسانی جای شما را در گوگل می‌گیرند و مشتری‌هایتان را مال خود می‌کنند.

بازار سئو و بهینه‌سازی این روزها داغ داغ است و تصور نمی‌شود با وجود موتور جستجوی گوگل این بازار به این زودی‌ها از تب و تاب بیافتد. اگر قصد دارید مشتریان خود را به صورت اینترنتی هدف بگیرید، چه بهتر که سریعتر دست به کار شوید زیرا هر چه رقابت سئو بین شما و رقبایتان بیشتر شود، رتبه گرفتن در نتایج جستجوی گوگل نیز به مراتب سخت تر خواهد شد.

 

چرخه سئو به چه بخش‌هایی تقسیم می‌شود

برای سئو کردن یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو باید یکسری کارها و تکنیک‌‍‌هایی انجام شود که می‌توان این تکنیک‌ها را به 3 بخش کلی تقسیم کرد.

اهمیت سئو

1.سئو داخلی سایت (On-page SEO)

بخشی از کارهای بهینه‌سازی برای موتورهای جست و جو در داخل سایت خودتان انجام می‌شود که به آن سئوی داخلی با on-page seo می‌گویند.

اگر تکنیک‌های سئوی داخلی را اصولی رعایت کرده باشید، موتورهای جستجو به آسانی سایت شما را پیدا کرده و می‌خوانند، موضوع آن را می‌فهمند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران می‌شناسند.

در سئو داخلی سایت در نظر گرفتن کاربر خیلی مهم است. شما باید در مرحله اول محتوای باکیفیت و مفیدی داشته باشید. شاید سئوی بیرونی سایت برای شما ترافیک بیشتری بیاورد، اما شما به این مخاطبان چه چیزی عرضه می‌کنید؟ محتوای با کیفیت است که کاربران مهمان را به مخاطبان همیشگی تبدیل می‌کند. بنابراین سئو درونی سایت از سئو بیرونی بسیار با اهمیت تر است. برای کسب و کارهای کوچک که از قدرت سرمایه‌گذاری محدودی برخوردارند و مشتریان آنها طیف کوچکی از جامعه محسوب می‌شوند، سئوی On Page سایت تمام آن چیزی است که نیاز دارند.

 

2.سئو خارجی سایت (Off-page SEO)

به تمام تکنیک‌هایی که خارج از سایت خودمان انجام می‌دهیم تا رتبه بهتری در نتایج جست و جو بگیریم، سئوی خارجی سایت گفته می‌شود. سئوخارجی یا off-page Seo را اغلب با لینک بیلدینگ می‌شناسند اما شامل متدها و روش های بیشتری در مقایسه با ساخت لینک می‌شود.

به‌ طور کلی، موتورهای جستجو تلاش می‌کنند هنگام جستجوی کاربران بهترین و قابل اعتمادترین صفحات را به آن‌ها نشان دهند. یکی از چیزهایی که گوگل به عنوان سیگنال اعتماد دریافت می‌کند، معرفی سایت یا صفحه توسط پیج‌های معتبر دیگر است. هرچه تعداد لینک‌هایی که به صفحه داده باشند بیشتر و با کیفیت‌تر باشد، آن صفحه از نظر گوگل قابل اعتمادتر است.

لینک‌های ورودی، معیار نسبتاً قابل‌اعتمادی هستند که تاثیرشان به سایت لینک‌دهنده بستگی دارد؛ این تاثیر می‌تواند مثبت و منفی باشد. اگر از یک وب‌سایت شناخته‌شده و قابل‌اعتماد لینک دریافت کنید قطعاً موجب بهبود جایگاه شما خواهد شد، اما اگر این لینک از وب‌سایت‌های اسپمی، غیرمرتبط و فروشنده بک لینک دریافت شده باشد باید انتظار عواقب منفی آن را داشته باشید.

3.سئوی تکنیکال (technical Seo)

برای بهینه‌سازی و سئو سایت، یکسری روش ها داخل سایت انجام می‌شود که مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وب‌سایت، ربات‌ها، کدهای برنامه نویسی و… هستند؛ به این بخش از سئو، تکنیکال می‌گویند.

سئو تکنیکال برای این است که سایتی داشته باشیم که اولاً به آسانی قابل درک و بررسی باشد، دوماً از لحاظ ساختار صحیح باشد تا کاربر به راحتی بتواند با آن کار کند.

اگر دنبال شغل پردرآمد سئو هستید، یا کسب و کاری راه انداخته‌اید و می‌خواهید سایتتان رو با کمترین هزینه در نتایج گوگل بالا بیاید، با ما از طریق تماس در لرتباط باشید.

چه تفاوتی میان اهمیت سئو و بازاریابی اینترنتی است؟

بسیاری از کسانی که تازه با بازاریابی دیجیتال آشنا شده‌اند می‌پرسند آیا سئو همان بازاریابی اینترنتی است؟ ساده‌ترین جواب این است که سئو فقط یکی از ابزارهای موجود برای بازاریابی اینترنتی و رشد یک کسب و کار است. ابزارهای دیگری مانند شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و استراتژی محتوا نیز به اندازه سئو در موفقیت بازاریابی اینترنتی موثر هستند.

ساخت یک وب‌سایت همانند کامل کردن یک پازل بزرگ است که برای کامل شدن به تمام قطعات احتیاج دارد. هنگامی‌که شما یک وب‌سایت طراحی می‌کنید باید با هزاران رقیب همانند خود به رقابت بپردازید و سئو تنها یکی از ابزارهای موجود برای کسب رتبه بهتر در این رقابت است. اگر این سوی ماجرا فهم درست موتورهای جستجو از مطالب شماست، سوی دیگر رضایت مشتریانی است که به وب‌سایت شما هدایت شده‌اند!

آیا سئو یک سرمایه‌گذاری قابل برگشت است؟

اهمیت سئو

صاحبان کسب و کارهای موفق دوست دارند، هر هزینه و سرمایه‌ای خرج کسب و کار می‌کنند، نتیجه‌اش را ببیند و یا به قول معروف بازگشت سرمایه داشته باشند. سئو نیز از این قاعده مستثنی نیست و صرفِ هزینه برای آن نیازمند راه‌هایی برای اندازه‌گیری سئو است. در ادامه روش‌هایی می‌گوییم که با استفاده از آن میزان موفقیت و پیشرفت سئو را زیر نظر بگیرید:

  • نخستین معیار اندازه‌گیری، میزان ترافیک بازدیدکنندگان وب‌سایت است، افزایش منطقی و بلندمدت ترافیک نشان از موفقیت استراتژی سئو دارد.
  • دومین معیار، جایگاه مناسب در نتایج جستجو است؛ ابزارهایی هستند که رتبه‌بندی و مشاهده تغییرات ایجادشده در آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. گوگل نیز این اطلاعات را با جزئیات دقیق در اختیار وب‌مسترها می‌گذارد.
  • آخرین و مهمترین معیار، میزان تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل است. این معیار بیشتر برای فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌های خدماتی است. مشتریانی که به محصولات و خدمات شما علاقه دارند اما هنوز آنها را خریداری نکرده‌اند. این مشتریان علاقه خود را با کامل کردن فرم‌های نظرسنجی و ثبت‌نام و یا ایجاد ارتباط با مراکز فروش و پرس‌وجو درباره محصولات نشان می‌دهند. برای بررسی این معیار لازم است پرسش‌هایی را مطرح کنید و به آنها با دقت جواب دهید. سوالاتی مانند:
  1. اندازه نرخ تبدیل چقدر است؟
  2. تعداد تماس‌های تلفنی و ایمیلی چقدر است؟
  3. و از همه مهم‌تر هزینه تمام‌شده برای هر تبدیل چه مقدار است؟

در سایت های فروشگاهی و خدماتی، اگر سنجش تبدیل کاربر به مشتری در نظر گرفته نشوند، دو معیار دیگر نیز فاقد اهمیت و کارایی لازم می‌شوند. اگر این نرخ تبدیل به حد قابل‌انتظار نرسد یا هزینه هر تبدیل آن‌قدر گران تمام شود که قابل رقابت با سایر روش‌های بازاریابی نباشد، متأسفانه سئوی سایت شما موفقیت‌آمیز نبوده است.

آیا این به معنای اجتناب کسب و کارها از سرمایه‌گذاری در سئو است؟ پاسخ منفی است. با این حال، قطعاً این شکست در میزان سرمایه‌گذاری بعدی تاثیر خواهد گذاشت. به یاد داشته باشید که سئو مانند فیس‌بوک، توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی کاربر محور است و بر اساس نوع نیاز و رفتار آنها بهینه‌سازی می‌شود. با این وصف اگر پس از سئو کردن سایت به نتایج رضایت‌بخش نمی‌رسید تنها باید استراتژی خود را تغییر دهید، نه آنکه آن را به کل کنار بگذارید.

نتیجه‌گیری

سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو راهی برای فهم بهتر مطالب وب‌سایت توسط موتورهای جستجو است و به شدت برای دیده شدن در دنیای اینترنت ضروری است. بهینه‌سازی اصولی می‌تواند منجر به افزایش ترافیک یک سایت یا مشتریان یک فروشگاه اینترنتی شود.

درست است که سئو مهم است ولی نباید شما را از کیفیت محصول، سرویس یا محتوا غافل ماند. این یک واقعیت است که محتوای بی‌کیفیت حتی با معجزه نیز نمی‌تواند برای مدت طولانی جایگاه خوبی در میان نتایج موتورها و مخاطبان داشته باشد. توجه داشته باشید در کوتاه مدت هم نرخ تبدیل مورد نظر شما حاصل نمی‌شود. سئو فر آیندی زمانبر است که نیاز به صبر و حوصله دارد، اما مطمئن باشید زمانی که این درخت به ثمر بنشیند شیرینی لذت بهشی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

امیدوارم خواندن این مقاله برایتان لذت‌بخش بوده باشد.